BLOG

Oryginalne i proste adresy dla stron WWW

Za każdym biznesem stoi inna historia. Niektóre kiełkowały w głowach latami inne spadły na przedsiębiorców jak grom z jasnego nieba. W każdej pojawia się jednak ten sam rozdział. „Nazwa firmy”, a zaraz za nim „rejestracja domeny”. I zwykle potem „inna nazwa dla firmy” lub w razie głębokiej desperacji „rejestracja gibraltarskiego rozszerzenia domeny w Polsce”. I choć problem wydaje się trywialny, położył niejeden biznes oparty na nazwie lub zaufaniu do rozszerzenia.

Trochę statystyk

Na początku 2020 w bazie NASK (krajowego rejestru domen) zarejestrowanych było – uwaga – ponad 2,4 mln domen z rozszerzeniem .pl. To i tak mniej w porównaniu z rokiem 2016, gdzie ich ilość sięgnęła ponad 2,7 mln. Od 2010 wzrosła o ponad 500 000. Wyobrażacie sobie? Prawie dwa i pół miliona nazw, których już nie można użyć. Zarejestrowanie dwu lub trzyliterowej domeny jest w zasadzie niewykonalne (lub bardzo kosztowne – często jest możliwy wykup na giełdzie domen).

Dostępne warianty

Dlaczego uparłam się tak na rozszerzenie .pl? Dlatego, że jest najbardziej popularne i w świadomości wielu użytkowników (zwłaszcza tych starszego pokolenia) jest jedynym słusznym adresem. Pomyślicie, „dobrze, a co z .com?” – 10 lat temu liczba zarejestrowanych domen z tym rozszerzeniem przekroczyła 80 000 000, dziś jest to prawie 150 000 000, chyba nie trzeba nic dodawać...

Co z pozostałymi multi-rozszerzeniami? Na pewno spotkaliście się z wariantami biz.org lub edu.com.pl. Dlaczego nie warto z nich korzystać?

Zacznijmy od tego, że są mniej korzystne wizualnie, mniej profesjonalne i trudniejsze do zapamiętania dla użytkownika. Załóżmy, że prowadzicie kwiaciarnię. Domena kwiaty.pl jest zajęta, więc wybieracie kwiaty.biz.org. Przekazaliście adres Klientowi, aby zapoznał się z ofertą ślubną na stronie. On siada do komputera, wpisuje kwiaty…. I no właśnie. Co tam było? Zapewne spróbuje wpisać .pl. Pół biedy, jeśli pod adresem kwiaty.pl znajduje się sklep z meblami (ale szczerze, jakie są na to szanse?).

Prawdopodobnie właśnie w tym momencie przekazaliście klienta konkurencji. Kurtyna.

Jaka więc powinna być domena?
  • Unikatowa
    Jeśli kwiatymarzeny.pl jest zajęta, nie rezerwuj adresu kwiaty-marzeny.pl. Jeśli natomiast jest wolna, warto pomyśleć, czy nie zarezerwować obu.
  • Prosta
    KwiatyMarzenyNaKazdaOkazje.pl – jest zdecydowanie za długa. Pomyśl o tym w ten sposób – w tej domenie utworzysz później także email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Oby zmieścił się na wizytówce 😉
  • Bez cyfr i polskich znaków
    kwiaty-24h.pl, kwiaty123.pl są po prostu mało profesjonalne. Róże.pl i roze.pl to z punktu widzenia rejestratorów dwie różne domeny. Jeśli już decydujesz się na „róże” – zarejestruj też wariant bez polskich znaków. Jeśli jest zajęty – nie ryzykuj.
  • Z jednoskładnikowym rozszerzeniem
    Unikaj multi-rozszerzeń takich jak biz.org, com.pl, org.eu. Stosuj .pl, .com albo…
Poznaj rozszerzenia nTLD

Wraz z rosnącą liczbą zarejestrowanych adresów i niemalejącym ruchem w Internecie pojawiła się potrzeba rozszerzenia bazy gTLD (generic top-level domain) o kilka nowych wariantów tak, aby umożliwić pozyskanie intuicyjnego adresu dla swojej działalności, sklepu czy bloga. Tak oto w 2014 roku obowiązywać zaczęła nowa baza nTLD, w której znalazły się takie rozszerzenia jak:

.agency, .app, .art, .auto, .baby, .bar, .beer, .cafe, .care, .clinic, .design, .eco, .energy, .fit, .market, .shop, .store, .media, .moda, .news, .photo, .pizza oraz dziesiątki podobnych rozszerzeń!

Nowy adres może wyglądać następująco: dieta.fit, zoo.market, beauty.clinic. Rozwiązanie to ma oczywiście swoje wady i zalety.

Czy warto?

Mimo, że adresy są w użyciu już ponad 6 lat, „niedzielni” użytkownicy wciąż doszukują się w nich znanych końcówek, często przekształcając adres baby.store na babystore.com. Wątpliwości budziło też pozycjonowanie stron, umieszczonych pod tymi adresami. Google szybko jednak wyjaśniło, że użycie domen nowej generacji jest obojętne dla pozycji w wyszukiwarce.

Kwestią czasu jest to, kiedy domeny z nowymi rozszerzeniami wedrą się do świadomości użytkowników Internetu jak te z rozszerzeniem .com czy .pl. Warto więc przemyśleć, czy zarejestrowanie domeny dla swojej firmy w przyszłości się nie opłaci. Na ten moment baza nTLD pozostawia ogromne możliwości łączenia nazw z charakterystyką działalności. Choć dziennie rejestrowanych jest kilkaset adresów, to wiele ciekawych rozwiązań jest wciąż dostępnych w cenie od około 100 zł za rok. Kto wie, może kupisz dziś domenę, a za 8 lat sprzedaż ją za sześciocyfrową kwotę? 😊 Tego Wam (i sobie) życzymy!

Jako firma kompleksowo zajmująca się wizerunkiem chętnie pomożemy Ci stworzyć wyjątkową nazwę dla Twojej działalności. Wybierzemy też najlepszą z dostępnych na rynku domen. Skontaktuj się by uzyskać więcej informacji i skorzystaj z naszego doświadczenia!

Podziel się!

Instagram

instacs
Minivan Mockup
insta
insta
Newsletter

Dołącz do newslettera i dowiedz się pierwszy o nowościach, rabatach i ciekawych wydarzeniach. Obiecujemy - nie spamujemy.

© 2019 zwracamy uwagę, wszelkie prawa zastrzeżone